tisdag 22 maj 2012

Fertilitetskompensation, eller om samhällets snedfördelningar

Fertilitetskompensera. Lösningen på min ågren.

Var hos doktorn idag för jag-vet-inte-vilken gång i ordningen. Har nu tagit fem Pergotimekurer i mitt liv. Snöar in på detaljer, men det mesta är ju googlingsbart och kanske kan det vara till stöd för någon. Nåja, tre av dessa har resulterat i en för tunn slemhinna = mindre chans till hel graviditet. Enligt läkaren är det optimala 7-8 mm, men hon hade sett hela graviditeter som började med 2 mm-slemhinnor. Två av gångerna har det varit bra, en av de bra gångerna resulterade i A. En av de dåliga gångerna resulterade i lilla oktober som bara blev februari.

Pergotime är en för samhället förhållandevis billig medicin, 81:- per månad. Plus subventionerade läkartider då.

Nästa steg, som vi nu är på väg att ta, är ett läkemedel som heter Puregon. Sprutor á 2500:- per månad. Plus kanyler och ännu fler subventionerade läkarbesök än jag redan utnyttjat. 2500 men mycket billigare för oss, eftersom vi lever i ett land med en extremt generös läkemedelsförsäkring. E-receptet är ivägskickat och hjälpmedelskortet är skrivet. Men jag brottas med generell ångest över vad de 2500:- kan göra för någon som behöver dem bättre. Herregud, det finns föräldrar i Sverige som inte har råd att köpa vettiga vinterskor till sina barn. För att inte tala om hur det ser ut i andra länder. Och så ska jag hämta ut svindyra lyxmediciner nästan gratis.

Men så slog det mig idag. Kan man klimatkompensera så kan man väl fertilitetskompensera? Bingo!, sa mitt samvete. Fantastiska organisationen BRIS har redan vårt stöd, men framöver ska vi välja ytterligare en organisation varje månad. En pytteorganisation. Helt rätt.

Inga kommentarer: