måndag 15 oktober 2012

pappa pappa barn och Hello Kitty-fegeri

A har med sig en kompis, tillika granne, hem från förskolan för första gången. Jag pluggar och tjyvlyssnar, blir alldeles varm av att dessa barn är mitt uppe i pappa pappa barn-leken. En av dem har en bebis i magen, han får lägga sig och vila på sängen. Den andra går till affären, ska "bara köpa ägg, kommer strax hem!". 

I helgen stod jag framför skylten två tröjor för 140:- på en värmländsk marknad. Fanns massor av tröjor. Jag valde en brandkårströja, för den visste jag att A skulle älska. Sedan velade jag mellan Bamse och Hello Kitty. Han bläddrar i Bamsetidningar dagarna i ända, men får det där särskilda glittret i ögonen av Hello Kitty. 

Jag fegade ur. Valde Bamse. Bamse och Brandkåren. Jag skulle älska att klimatet var sådant att det är hundra procent okej för halvsmå killar att ta på sig Hello Kittytröjan och trava till förskolan. Men jag är rädd för om någon av de tuffa (vad nu DET är?) barnen skulle säga någonting som skulle göra honom osäker. Vill behålla honom i den här mjuka fluffiga snälla världen ett tag till. Någonstans passerade vi åldern för när jag började bry mig om vad andra tycker om hans klädsel. När?

Inga kommentarer: